Week 1: Bewondering

biblejournaling leesplan veertigdagentijd bij magazine van zij lacht

Rejoice and Praise

Toen Hij vlak bij Jeruzalem kwam, bij de helling van de Olijfberg, begon de grote groep leerlingen die achter Jezus aan kwam, luid God te prijzen. Zó blij waren ze over alle wonderen die ze hadden gezien. Ze riepen: "Gods zegen op de Koning die door de Heer is gestuurd! Vrede in de hemel! Eer in de hoogste hemel!" 

(Lukas 19:37-38 BB)

 

We lezen deze week eigenlijk al het verhaal van Palmzondag. Wat een emoties komen er in dit verhaal van Jezus die de intocht in Jeruzalem doet voorbij! 

 

Verbazing bij de discipelen die het veulenezel vinden, precies zoals hun verteld was. Maar ook boosheid bij de Farizeeers en bewondering voor de Koning die de stad inkomt. Want ondanks dat Jezus op een ezel rijdt wordt hij bewonderd door mensen die staan te juichen en zingen.  Ze bewonderen Hem omdat ze in Jezus de langverwachte Koning zien.  Een koning waarvan ze hopen dat die de Romeinen, die de baas spelen in hun land, zal verjagen.  Maar Jezus?  Hij huilt.... 

voorbeeld biblejournaling bijbeljournaling intocht palmpasen
Lukas 19

 Als ik nadenk over bewonderen dan moet ik inderdaad concluderen dat het mij overkomt dat ik dit met verkeerde beweegredenen kan doen. Dat er een stukje jaloezie om de hoek komt kijken, omdat ik mensen inspirerend vind om dingen die ik zelf (nog) niet kan. Bewonderen kan een sfeer van meten en vergelijken met zich meebrengen, waardoor je te streng wordt voor jezelf. Je begint met vergelijken en de lat wordt voor jou te hoog. 

Andersom is het ontvangen van complimentjes voor eigen talenten ook iets wat we moeilijk kunnen vinden. 

 

Jezus werd ook bewonderd. Hoe ging hij daarmee om? In de eerste plaats laat hij weten dat Hij het waard is, omdat Hij inderdaad Koning is. Ook al is Jezus niet een vechterskoning, maar de Koning van de vrede en is Zijn Koningschap anders dan al die juichende mensen hadden verwacht. Al het gejuich en gejubel is Jezus waard, want Hij zegt zelf:

"Ik zeg jullie dat als zíj zouden zwijgen, de stenen het zouden roepen!"

(Lukas 19:40 BB)

 

Maar vervolgens huilt Jezus ook. In alle bewondering die er voor Hem is, is Jezus niet bezig met zichzelf, zelfs niet met het vreselijke lijden waarvan HIj weet dat dit Hem te wachten staat. Maar ook nu denkt Jezus aan jou en mij. Hij huilt om ons. Hij  huilt de tranen van ons lijden. Hij huilt om de verwoesting die Hij voor zich ziet. Van Jeruzalem, van mensenlevens... Hij denkt niet aan zichzelf, terwijl het gejuich klinkt, huilt Jezus zijn tranen voor jou en mij.  

 

Zo wil ik ook leren met bewondering om te gaan. Denkend vanuit die ander, niet gericht op mezelf. Niet om wat ik of die ander doe. Maar om wie ze zijn.

Maar tegelijk ook met voldoende eigenwaarde. Want bewondering ontvangen mag ook, zo waardevol zijn we door Hem gemaakt!

 

Laten we zo vol verwondering zijn. Verwonderd omdat Jezus jou en mij op het oog had. Dat zijn tranen ons vrij hebben gemaakt. Dat maakt het bewonderen zo fijn. Want of  we onze bewondering nu vinden in de natuur, dieren, talenten of mensen. Als we ons erover kunnen verwonderen omdat we weten dat we vrij zijn, kunnen we er echt van genieten.  En dat mondt uit in gejubel en gejuich ;-)

 

"rejoice and praise"

 

Ik merk dat ik nog niet ben uitgedacht over het thema van deze week. Ik laat het nog even fijn nasudderen.... Ik ben benieuwd wat jullie allemaal  hebben gedacht. Ik lees het graag (hieronder) terug!

(PS mijn website ondersteunt het niet dat het voor mij mogelijk is om hierop een reactie terug te geven, maar ik lees altijd alles ;-) )

 

 

Voor degene die ook met dit leesplan aan de slag zij gegaan, ik heb er weer een knipvel bij gemaakt. Zo is het duidelijk dat de bijbelpagina bij het leesplan van de veertigdagentijd  "van verdriet naar vreugde" hoort.  Als je dit ook leuk vindt kan je het hier gratis downloaden. 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Carola (zondag, 18 februari 2018 13:57)

    Lieve Els,
    Wat heb je het weer prachtig gemaakt en prachtig omschreven.
    Herkenbaar ook ;-)

    Als ik aan bewondering of verwondering denk, dan komt eigenlijk psalm 8 in mijn gedachten. In vele vertalingen zo mooi, maar de message vertaling vind ik hier zo mooi poëtisch. En dan daarnaast ook nog een spreuken 8.....Hoe bijzonder dat Jezus er altijd al was, voor de grondlegging der aarde. Maar ook hierin weer die liefde die God al voor ons mensen had. Dat God vreugde in ons vindt zonder dat wij überhaupt iets hoeven te presteren.
    Is dat niet wonderlijk en bijzonder. ....dat is liefde die wij vanuit ons zelf niet kennen.

    Ik zie uit naar meer...liefs xx